UUV 7-8. årgang

MILIFE orientering. UUV i udskolingen


I dette skoleår tilbyder vi i UUV (med klubpædagogerne) 7. og 8. klasserne forløbet og konceptet, MILIFE.


Formålet med MILIFE er at gøre evidensbaseret læring i personlige og sociale kompetencer til en integreret del af skole- og uddannelsessystemet for alle unge, da netop disse kompetencer er en gensidig forudsætning for den faglige udvikling.


Med fokus på børnenes/de unges alsidige, sociale og personlige udvikling, skaber vi et forløb over hele skoleåret, der hedder ”Kend dig selv”(7.årgang) og ”Dig og andre” (8.årgang). Børnene/de unge tilegner sig her viden, holdninger og færdigheder, der er nødvendige for at føle og vise empati, håndtere deres følelser, etablere og vedligeholde konstruktive relationer, nå positive mål, anvende personlige og effektive læringsstrategier, samt træffe ansvarlige beslutninger.

Vi arbejder med 6 kompetencer i ”Kend dig selv” forløbet for 7. årgang og de er som følger:

  • Min personlige historie, mine værdier og motivation.
  • Mine styrker og mine personlige ressourcer.
  • Min hjerne, mine intelligenser, tænkestile og personlige strategier.
  • Min kreativitet og evne til at tænke nyt.
  • Min kommunikation og mit kropssprog.
  • Hvordan jeg øger mit selvværd.

Vi arbejder med 6 kompetencer i ”Dig og andre” forløbet for 8. årgang og de er som følger:

  • Hvordan jeg lytter og kommunikerer effektivt.
  • Hvordan jeg udvikler min følelsesmæssige intelligens og sociale kompetencer.
  • Hvordan jeg håndterer konflikter.
  • Hvordan jeg anvender stresshåndtering og mindfulness.
  • Hvordan jeg giver og modtager feedback.
  • Hvordan jeg udvikler og arbejder i grupper og teams.

MILIFE har fokus på:

  • Motivation – Lyst til uddannelse og læring samt bidrage aktivt i undervisningen.
  • Selvstændighed – Det at stå på egne ben, træffe egne valg og beslutninger – og følge dem.
  • Ansvarlighed – Holde en aftale i forhold til gruppearbejde og seriøsitet om det faglige og sociale.
  • Mødestabilitet – Rettidigt og lavt fravær, møde til tiden og hver dag.
  • Valgparathed – Beslutningsdygtighed, positivt og aktivt tilvalg og refleksion over uddannelsesvalg.
  • Samarbejdsevne – Overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet.
  • Respekt – Udvise forståelse for og tage hensyn til andre, anerkende/ respektere andres holdninger.
  • Tolerance – Kunne forstå og acceptere andre menneskers meninger, væremåde, kultur og behov.


Vi tror på, at vi bedst fanger den unges entusiasme og motivation ved at fokusere på leg, kreativitet, aktivitet, involvering, energi, tillid og åbenhed. Derfor vil forløbet være bygget op omkring aktiviteter, der understøtter det faglige indhold, leg og bevægelse, personlige profiler, tid til refleksion, samarbejdsøvelser og sidst men ikke mindst fordybelse i egen læring, personlig udvikling og selvledelse.


Vi glæder os


M.v.h.


Maria Emilie Kierulf Schneider (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.), Jannie Næsby Brasen (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.), Henrik Lykke Andersen (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.) & Casper Kobbernagel Larsen (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.).